16. |
właścicielka: Maria Drabik wykonanie: Maria Drabik data wykonania: 1950 miejscowość: Wiśniowa Gorset haftowany, „cekinowany”. Noszony przez matkę właścicielki, a obecnie córkę podczas procesji kościelnych i uroczystości gminnych. Przechowywany jako pamiątka rodzinna. |
|
17. |
właścicielka: Maria Drabik wykonanie: Wiktoria Hebda (babcia właścicielki) data wykonania: 1930/1940 miejscowość: Wiśniowa Gorset haftowany, „cekinowany”. Noszony przez babcię i matkę właścicielki, a obecnie przez samą właścicielkę. Używany podczas procesji kościelnych, ślubów, uroczystości państwowych i gminnych. Pełni funkcję pamiątki rodzinnej. |
|
18. |
właścicielka: Maria Biel wykonawca: nieznany miejscowość: Wiśniowa Dziedziczony po mamie właścicielki Zofii Morejka (1930-1960). Zestawiany z białą bluzką, koralami, zieloną spódnicą tybetową w duże róże, zapaską. Użytkowany przez córkę i wnuczkę właścicielki podczas procesji i występów scenicznych. Przechowywany jako pamiątka rodzinna. |
|
19. |
właścicielka: Cecylia Warmuz data wykonania: około 1910 Gorset trzykrotnie zmieniał właścicielki: 1. Katarzyna Kowal, 2. Anna Morejka. Gorset był wielokrotnie przerabiany, doszyto kaletki („patki”) w okresie II wojny światowej. Dodano wówczas także cekiny. Pierwotnie gorset posiadał tylko haft płaski. |
|
20. |
właścicielka: Dorota Rokosz wykonanie: Maria Dominik wraz córką Dorotą Rokosz data wykonania: 1940/1946 miejscowość: Wierzbanowa Noszony przez babcię i mamę właścicielki. Obecnie przekazany wnuczce. Zakładany podczas uroczystości kościelnych, procesji. Obecnie używany podczas występów zespołu regionalnego. |
|
21. |
właścicielka: Ewa Maria Nowacka wykonanie: Zofia Murzyn-Obajtek (1919-1993) – bibliotekarka, animatorka kultury, organizatorka dożynek regionalnych data wykonania: około 1945 miejscowość: Lipnik Gorset posiada haftki z okresu międzywojennego. Gorset zakładany podczas świąt i procesji, a także występów scenicznych – w ramach działalności Zespołu Regionalnego „Banda Burek”. Wnuczka Natalia Nowacka zakładała gorset w ramach Międzynarodowych Małopolskich Spotkań z Folklorem w Myślenicach i podczas innych imprez o charakterze folklorystycznym na obszarze Małopolski. Gorset nie był nigdy poddawany zabiegom konserwatorskim – świadoma decyzja właścicielki. Gorset nadal używany. |
|
22. |
właścicielka: Natalia Nowacka wykonanie: Zofia Murzyn-Obastek (1919-1993) – bibliotekarka, animatorka kultury, organizatorka dożynek regionalnych data wykonania: około 1987 miejscowość: Lipnik Wykonany dla mamy właścicielki. Noszony przez właścicielkę w wieku 4-5 lat z okazji uroczystości kościelnych. w odniesieniu do jakości zdobień właścicielka stwierdza: „komunistyczne cekiny”. |
|
23. |
właścicielka: Barbara Polak wykonawca: nieznany data wykonania: 1950/1959 miejscowość: Wiśniowa „Haftowany na własne potrzeby przez amatora”. Noszony przez Janinę Polak obecnie przez Wiktorię Polak (lat 14), która tańczy w Zespole Regionalnym „Banda Burek”. |
|
24. |
właścicielka: Teresa Rymczak wykonanie: Janina Hebda data wykonania: około 1967 miejscowość: Wiśniowa Gorset noszony przez: Teresę Kowal, Justynę Susuł, Agnieszkę Polak, Melanię Kowal, Paulę Romanowską. Zestawiany do białej bluzki, spódnicy krakowskiej, wianuszka ze sztucznych kwiatów. Używany podczas uroczystości kościelnych – „do posypki” (sypanie kwiatów na procesję Bożego Ciała). Zakładany na wesela – „do wierszyka” (deklamacja wykonywana przez dzieci dla państwa młodych). Danuta Kowal – siostra Teresy z zazdrości o noszony przez nią gorset wymogła na ojcu zakup gorsetu dziecięcego w krakowskiej Cepelii. |
|
25. |
właścicielka: Urszula Murzyn wykonanie: Janina Hebda (Wawrzelowa) – ostatni gorset wykonany przez hafciarkę data wykonania: około 1975 miejscowość: Wiśniowa Gorset nie był noszony przez właścicielkę, która przytyła i nie zdążyła się nim nacieszyć. Szyty „na wyrost”, „na zaś” – posiadał większy rozmiar niż rozmiar właściciela, aby mógł zostać poszerzony. Przeznaczony do ceremonii kościelnych – Boże Ciało. „Obrazy mogły nosić wyłącznie dziewczęta ubrane w strój regionalny”. Obecna właścicielka twierdzi, że ornament „orła” – motywu hafciarskiego na plecach gorsetu pełnił funkcje symboliczne, patriotyczne – odnosił się do godła państwowego w okresie II wojny światowej. |
|
26. |
właścicielka: Władysława Tomera wykonawca: nieznany data wykonania: przed 1939 miejscowość: Wiśniowa Używany przez babcię i mamę właścicielki do asysty kościelnej. |
|
27. |
właścicielka: Władysława Tomera wykonawca: nieznany data wykonania: przed 1939 miejscowość: Wiśniowa Używany przez babcię i mamę właścicielki do asysty kościelnej. Noszony przez nastolatki – panienki. |
|
28. |
właścicielka: Władysława Tomera wykonawca: nieznany data wykonania: około 1920 miejscowość: Wiśniowa Używany przez babcię i mamę właścicielki do asysty kościelnej. Noszony przez nastolatki – panienki. |
|
29. |
właściciel: Stowarzyszenie Twórców i Artystów „Cepry” wykonanie: Danuta Urbanik i Katarzyna Hartabuz data wykonania: 2014 miejscowość: Wiśniowa Gorset haftowany w oparciu o wzory ze starszego gorsetu. Używany podczas dożynek, a także imprez okolicznościowych o charakterze kulturalnym i promocyjnym: warsztatów, degustacji, wywiadów. |
|
30. |
właścicielka: Danuta Urbanik wykonanie: Aniela Batko – matka właścicielki data wykonania: około 2005 miejscowość: Lipnik Gorset haftowany w oparciu o wzory ze starszego gorsetu. Przerabiany, około 2 lata temu tło uzupełniono cekinami. Gorset nie jest noszony. Przechowywany jako pamiątka rodzinna. |