16.  

 

właścicielka: Maria Drabik

wykonanie:  Maria Drabik

data wykonania: 1950

miejscowość: Wiśniowa

Gorset haftowany, „cekinowany”. Noszony przez matkę właścicielki, a obecnie córkę podczas procesji kościelnych i uroczystości gminnych. Przechowywany jako pamiątka rodzinna.

17.  

 

właścicielka: Maria Drabik

wykonanie:  Wiktoria Hebda (babcia właścicielki)

data wykonania: 1930/1940

miejscowość: Wiśniowa

Gorset haftowany, „cekinowany”. Noszony przez babcię i matkę właścicielki, a obecnie przez samą właścicielkę. Używany podczas procesji kościelnych, ślubów, uroczystości państwowych i gminnych. Pełni funkcję pamiątki rodzinnej.

18.  

właścicielka: Maria Biel

wykonawca: nieznany

miejscowość: Wiśniowa

Dziedziczony po mamie właścicielki Zofii Morejka (1930-1960). Zestawiany z  białą bluzką, koralami, zieloną spódnicą tybetową w duże róże, zapaską. Użytkowany przez córkę i wnuczkę właścicielki podczas procesji i występów scenicznych. Przechowywany jako pamiątka rodzinna.

19.  

właścicielka: Cecylia Warmuz

data wykonania: około 1910

Gorset trzykrotnie zmieniał właścicielki: 1. Katarzyna Kowal, 2. Anna Morejka. Gorset był wielokrotnie przerabiany, doszyto kaletki („patki”) w okresie II wojny światowej. Dodano wówczas także cekiny. Pierwotnie gorset posiadał tylko haft płaski.

20.  

właścicielka: Dorota Rokosz

wykonanie: Maria Dominik wraz córką Dorotą Rokosz

data wykonania: 1940/1946

miejscowość: Wierzbanowa

Noszony przez babcię i mamę właścicielki. Obecnie przekazany wnuczce. Zakładany podczas uroczystości kościelnych, procesji. Obecnie używany podczas występów zespołu regionalnego.

21.  

właścicielka: Ewa Maria Nowacka

wykonanie: Zofia Murzyn-Obajtek (1919-1993) – bibliotekarka, animatorka kultury, organizatorka dożynek regionalnych

data wykonania: około 1945

miejscowość: Lipnik

Gorset posiada haftki z okresu międzywojennego. Gorset zakładany podczas świąt i procesji, a także występów scenicznych – w ramach działalności Zespołu Regionalnego „Banda Burek”.  Wnuczka Natalia Nowacka zakładała gorset w ramach Międzynarodowych Małopolskich Spotkań z Folklorem w Myślenicach i podczas innych imprez o charakterze folklorystycznym na obszarze Małopolski. Gorset nie był nigdy poddawany zabiegom konserwatorskim – świadoma decyzja właścicielki. Gorset nadal używany.

22.  

właścicielka: Natalia Nowacka

wykonanie: Zofia Murzyn-Obastek (1919-1993) – bibliotekarka, animatorka kultury, organizatorka dożynek regionalnych

data wykonania: około 1987

miejscowość: Lipnik

Wykonany dla mamy właścicielki. Noszony przez właścicielkę w wieku 4-5 lat z okazji uroczystości kościelnych. w odniesieniu do jakości zdobień właścicielka stwierdza: „komunistyczne cekiny”.

23.  

właścicielka: Barbara Polak

wykonawca: nieznany

data wykonania: 1950/1959

miejscowość: Wiśniowa

„Haftowany na własne potrzeby przez amatora”. Noszony przez Janinę Polak obecnie przez Wiktorię Polak (lat 14), która tańczy w Zespole Regionalnym „Banda Burek”.

24.  

właścicielka: Teresa Rymczak

wykonanie: Janina Hebda

data wykonania: około 1967

miejscowość: Wiśniowa

Gorset noszony przez: Teresę Kowal, Justynę Susuł, Agnieszkę Polak, Melanię Kowal, Paulę Romanowską. Zestawiany do białej bluzki, spódnicy krakowskiej, wianuszka ze sztucznych kwiatów. Używany podczas uroczystości kościelnych – „do posypki” (sypanie kwiatów na procesję Bożego Ciała). Zakładany na wesela – „do wierszyka” (deklamacja wykonywana przez dzieci dla państwa młodych). Danuta Kowal – siostra Teresy z zazdrości o noszony przez nią gorset wymogła na ojcu zakup gorsetu dziecięcego w krakowskiej Cepelii.

25.  

właścicielka: Urszula Murzyn

wykonanie: Janina Hebda (Wawrzelowa) – ostatni gorset wykonany przez hafciarkę

data wykonania: około 1975

miejscowość: Wiśniowa

Gorset nie był noszony przez właścicielkę, która przytyła i nie zdążyła się nim nacieszyć. Szyty „na wyrost”, „na zaś” – posiadał większy rozmiar niż rozmiar właściciela, aby mógł zostać poszerzony. Przeznaczony do ceremonii kościelnych – Boże Ciało. „Obrazy mogły nosić wyłącznie dziewczęta ubrane w strój regionalny”. Obecna właścicielka twierdzi, że ornament „orła” – motywu hafciarskiego na plecach gorsetu pełnił funkcje symboliczne, patriotyczne – odnosił się do godła państwowego w okresie II wojny światowej.

26.  

właścicielka: Władysława Tomera

wykonawca: nieznany

data wykonania: przed 1939

miejscowość: Wiśniowa

Używany przez babcię i mamę właścicielki do asysty kościelnej.

27.  

właścicielka: Władysława Tomera

wykonawca: nieznany

data wykonania: przed 1939

miejscowość: Wiśniowa

Używany przez babcię i mamę właścicielki do asysty kościelnej. Noszony przez nastolatki – panienki.

28.  

właścicielka: Władysława Tomera

wykonawca: nieznany

data wykonania: około 1920

miejscowość: Wiśniowa

Używany przez babcię i mamę właścicielki do asysty kościelnej. Noszony przez nastolatki – panienki.

29.  

właściciel: Stowarzyszenie Twórców i Artystów „Cepry”

wykonanie: Danuta Urbanik i Katarzyna Hartabuz

data wykonania: 2014

miejscowość: Wiśniowa

Gorset haftowany w oparciu o wzory ze starszego gorsetu. Używany podczas dożynek, a także imprez okolicznościowych o charakterze kulturalnym i promocyjnym: warsztatów, degustacji, wywiadów.

30.  

właścicielka: Danuta Urbanik

wykonanie: Aniela Batko – matka właścicielki

data wykonania: około 2005

miejscowość: Lipnik

Gorset haftowany w oparciu o wzory ze starszego gorsetu. Przerabiany, około 2 lata temu tło uzupełniono cekinami. Gorset nie jest noszony. Przechowywany jako pamiątka rodzinna.